GICLÉE-TRÜKK
Giclée on kõrgkvaliteetne digitrükitehnika, mida kasutatakse kunstiteoste ja kunstifotode reprodutseerimiseks muuseumikvaliteedil. Termin tuleneb prantsuskeelsest sõnast gicler, mis tähendab pritsimist, viidates tindiprits-printimise meetodile, kus kasutatakse suure täpsusega pigmendipõhiseid värve. Erinevalt tavapärastest digitrükkidest võimaldab giclée-tehnoloogia reprodutseerida originaalteoseid erakordse detailsuse, värvitäpsuse ja toonisügavusega.
Giclée-trükis kasutatakse spetsiaalseid suurformaadilisi printereid, mis töötavad vähemalt kuue, kuid tihti kaheksa, kümne või kaheteistkümne värviga. Selline värvihaldus annab tulemuseks laia toonispektri, mis suudab peegeldada originaalteose värvimaailma väga täpselt ja nüansirohkelt. Trükitud pildid säilitavad pehmed üleminekud, rikkalikud varjud ja keerukad detailid, mis on olulised just kunsti ja fotode puhul.
Seda tehnikat kasutatakse laialdaselt maailma juhtivates galeriides ja muuseumides. Näiteks New Yorgi Museum of Modern Art (MoMA), Londoni Tate Modern ning paljud rahvusvahelised kunstikeskused ja kunstnikud kasutavad giclée-trükki oma teoste ametlike tiraažide tootmiseks. Samuti kasutatakse seda meetodit autorifotograafias, graafika- ja maalikunstis, kus tähtsustatakse visuaalset täpsust ja säilivust. Giclée sobib nii galeriiekspositsioonideks, kollektsioonidesse kui ka arhiivimiseks.
Giclée-trükk erineb tavapärastest digitrükkidest ka kasutatavate materjalide poolest. Trükialusteks valitakse spetsiaalsed kunstipaberid või lõuendid, mis on happevabad ja arhiivikindlad. Samuti kasutatakse pigmenttinte, mille säilivus spetsiaalsetes tingimustes võib ulatuda kuni sajani aastani, säilitades värvitoonid ja pildi selguse.
PG Kunstigalerii trükised valmivad giclée-tehnikas, kasutades 6-, 8- ja 12-värvilisi professionaalseid pigmentprintereid. Trükiprotsess toimub kõrgresolutsioonil, millele eelneb põhjalik failide ettevalmistus. Trükkimiseks kasutatakse ainult spetsiaalseid arhiivikvaliteediga pabereid, mis tagavad maksimaalse vastupidavuse ja visuaalse kvaliteedi. Iga repro valmistatakse suure tähelepanuga, et saavutada tulemus, mis vastab originaalteose tasemele nii esteetiliselt kui tehniliselt.
Giclée-trükk on eelistatud valik, kui eesmärgiks on toota kunstirepro, mis kannab edasi teose algupärast iseloomu ning on loodud kestma ajas. See on trükiformaat, mida usaldavad nii kunstnikud, kuraatorid kui kollektsionäärid.
Giclée-trükk ja käsitöölik viimistlus
Giclée-trükk ei piirdu ainult kõrgekvaliteedilise reprodutseerimisega – see pakub ka võimalust luua hübriidseid teoseid, kus digitaalselt trükitud kujutisele lisatakse hiljem käsitsi viimistlus, tekstuur või maaliline kiht. See lähenemine võimaldab siduda kaasaegse trükitehnoloogia ja traditsioonilise käsitöö, tuues esile mõlema maailma eelised.
Giclée-trükis kasutatavad arhiivikvaliteediga pigmendivärvid kinnituvad kunstipaberitele ja lõuenditele viisil, mis jätab trükipinna avatuks ka edasiseks töötluseks. See tähendab, et paljusid giclée-trükke on võimalik täiendada erinevate meediumitega, nagu akrüül-, guašš- või õlivärv, samuti tindi- või pastellide lisamisega.
Kõige sobivamad materjalid selleks on struktuursed, mattviimistlusega kunstipaberid ja giclée-lõuendid, millel on piisav imavus ja pindtekstuur, et toetada hilisemat manuaalset sekkumist. Samuti peab arvestama, et lisatavad materjalid sobituksid pigmenditindiga ning ei kahjustaks trükki keemiliselt ega füüsiliselt.
Kunstnikud kasutavad giclée-trükki sageli alusena piiratud tiraažiga tööde loomiseks, kus iga eksemplar saab individuaalse töötluse, olgu selleks pintslijälg, kuldfoolium, tekstuurpastad või joonistatud detailid. Tulemuseks on unikaalne teos, mis põhineb samal kompositsioonil, kuid on igas eksemplaris erinev – sobides nii kogujatele kui galeriide nõudmistele.
Selle lähenemise eelised:
– Trükipind jääb avatuks kunstiliseks töötluseks
– Iga teos saab olla kordumatu, kuigi lähtutakse samast alusfailist
– Kombineeritakse tehniline täpsus ja käsitöölik autentsus
– Võimaldab arendada giclée-tehnikast edasi isiklikku signatuuriga loomingut
Giclée-trükk ei ole mitte ainult lõpptulemus, vaid võib olla osa loomeprotsessist – kvaliteetne alus, millele saab rajada isikupärase, ainueksemplarina valmiva kunstiteose.